نویسنده : مسعود احمدلو
۱۰ اصل کلی در مبارزه
۱ـ یک مبارز به هیچ گروهی تعلق ندارد:گرچه او برای ...
ضربات پا | |||
|
نام قسمتهای مختلف دست |
هیراکن ایپون کن تتسویی یا کنتسویی اوراکن سیکن کوکن کوماده واشیده امپی نیهون و ... |
|
تسوکی یا سوکی یا سوکی |
|
دفاع در مقابل ضربات کاراته | |||
|
محقق : مسعود احمدلو
فلسفه کیای (فریاد قدرت)
کیای در معنی لغوی رزمی به معنی کشیدن فریاد بلند همراه تخلیه هوای شکم میباشد که میتواند قبل و حین اجرای ضربات اجرا گردد .
محقق : مسعود احمدلو
اشارات فلسفی و عرفانی از نگاه بودو
اشارات فلسفی و عرفانی از نگاه بودو
این نوشته ها بخشی از خوشنویسی کانجی (یکی از خطوط نگارش در زبان ژاپنی) است که هرکدام از آنان اشارات فلسفی و عرفانی به بودو دارند.
محقق : مسعود احمدلو
بــدن و فکر مثل یک واحد
بــدن و فکر مثل یک واحد
کنشین ایچینیو – Ken Shin Ichi Nyo
ترجمه لغوی این اندرز ژاپنی بدین صورت میباشد؛ مشت و قلب، یک واحد هستند. از آنجائیکه ضربه مشت رایجترین و اساسیترین تکنیک در کاراتهدو است اساتید ژاپنی همواره از مشت بعنوان استعارهای برای بدن استفاده کردهاند که بیانگر دلاوری و قدرت فیزیکی است.
محقق :مسعود احمدلو
فلسفهی تمرین در کاراتهدو ( قسمت سوم)
مای – Mai – فاصله
در کاراته مای عبارتست از فاصله بین بدن شما و حریف. مسأله تنها فاصلهی فیزیکی نیست چرا که این شامل عامل زمان هم میشود که ناشی از رابطهی متقابل بین شما و حریف میباشد.
سه نوع فاصله وجود دارند:
محقق : مسعود احمدلو
فلسفهی تمرین در کاراتهدو ( قسمت دوم )
کیای Kiai (” کی Ki” – ذهن، ” آی Ai” – هماهنگی)
کیای عبارتست از اتصال انرژی یا به بیان دیگر انفجار انرژی است. کیای فریاد بسیار قویای است و هنگامیکه ضربهای روی هدف اصابت میکند انجام میشود. هدف از انجام کیای تبدیل قدرت کی به قدرت فیزیکی است. کیای به پروسه انتقال انرژی از ضربهی اجرا شده جهت مخدوشکردن حریف کمک بسیاری دارد. این عمل در کوآتسو نیز کاربرد دارد. کیای میتواند ابزار مؤثری جهت تنظیم سیستم تنفسی شخص نیز باشد. برای مثال در حالیکه نفس خود را در سینه حبس کردهاید سعی کنید ضربهی مشتی را اجرا کنید! قابل ذکر است که در بسیاری از مواقع کیای زیاد از حد مورد استفاده قرار میگیرد. بارها دیده میشود که هنرجویان بطور مداوم، با انجام هر ضربة لگد یا مشت، کیای میکشند. تنفس نادرست و کیای بیموقع باعث از بین رفتن توازن در تکنیک میشوند.
کیمه – Kime – تأثیر، تصمیم
در هنگام اجرای تکنیک لازم است که نهایت قدرت و یا انفجار انرژی در یک لحظه صورت گیرد. ضروری است تا جهت رسیدن به این هدف سعی شود بوسیله تنفس صحیح، هماهنگی لازم را بین روح و جسم بوجود آوریم تا کی بتواند انفجار یاد شده را به نمایش بگذارد.
هر بار که تکنیکی انجام میشود باید از کیمه استفاده شود. کیمه رابطهی مستقیم با زمان و لحظهای که باید ضربهی اجرا شده کامل شود، دارد. بطور مثال؛ اگر شخصی خیلی سریع واکنشی در مقابل حمله حریف نشان دهد، حریف مقابل متوجه آن شده و حمله خود را در آخرین لحظه به نحوی دیگر اجرا میکند، مسلماً دفاع مناسب در برابر آن حمله غیر ممکن خواهد بود.
سه لحظهی متفاوت جهت واکنش در مقابل حمله وجود دارد که میتسو نو سِن نامیده میشود. اولین سِن عبارتست از اینکه منتظر شویم تا حریف حمله خود را کامل کند و قادر به تغییر آن نباشد و در آن لحظه دفاع کنیم. این تاکتیک گو نو سِن نامیده میشود. دومین نوع سِن این است که همزمان با حرکت یا حمله حریف واکنش نشان دهیم. این تاکتیک سن نو سن نامیده میشود و سومین نوع سِن که کمال مطلوب ساموراییها بود و سالهای زیادی سخت تلاش میکردند که به آن برسند و آن حسی است که همگان آن را حس ششم مینامند. حسی که در آن بتوان احساس کرد که حریف در فکر خود قصد حمله دارد، البته قبل از اینکه هیچگونه حرکتی را شروع کند. چنانچه قادر به این کار باشیم در واقع میتوانیم از بروز زد و خوردها جلوگیری یا اجتناب کنیم.
مِتسوکه – Metsuke – خیره شدن
مِـه نو کوباری – Me no Kubari – نگاه در مبارزه
کاراته در بعد روحی و فیزیکی دارای چهار نظریه است؛
- گان (چشمها)
- سوکو (پاها)
- تن (جرأت و شجاعت)
- ریکی (قدرت)
از ترتیب قرار دادن این نظریات میتوان متوجه شد که چشمها مورد تأکید بیشتری است. چشمها و جهت نگاه (مِتسوکه) شامل دو بخش اصلی است؛ خیره شدن (فیکس کردن)، و حرکت چشمها.
باید سوی نگاه یا بهتر است بگوییم خیرهگی چشممان را بروی چشمان حریف متمرکز کنیم. تغییر دادن جهت نگاه، قصد داشتن برای انجام کار و یا هدفی نهفته را بیان میکند. از این طریق نیز شما هم میتوانید متوجه شوید که حریف قصد انجام چه کاری را در سر دارد. ولی بعضاً نیز باید نیم نگاهی هم به مشت حریف داشته باشید. چرا که معمولاً، مشت اولین قسمتی از بدن است که حرکت میکند.
مهمترین مسأله نحوهی حرکت چشمهاست و نیز آنچه که چشمها بعنوان موضوع تماشا انتخاب میکنند، از اهمیت بسیاری برخورداری است. موساشی میاموتو تأکید فراوانی داشت بر این موضوع که باید چشمها را طوری تقویت کنیم که بتواند بر افکار حریف نیز نفوذ کند، چشمانی که فقط پدیدههای سطحی را مشاهده میکنند از ارزش کمتری برخوردارند. میاموتو گفته است:
” اگر به چپ نگاه کنید، سمت راست را فراموش میکنید. اگر به دست حریف نگاه کنید، فکرتان فقط به دست او توجه میکند. اگر به پای حریف نگاه کنید، فکرتان فقط به پای او توجه میکند.”
منظور او از این گفتهها این است که یک قسمت از بدن حریف، دست، پا و یا حتی لباس او، چشمهایتان را منحرف میکند و در نتیجه فکر فقط روی آن قسمت متمرکز میشود. این مسأله باعث خواهد شد که فکر و بدنتان بیدفاع (خالی) باقی بمانند، مانند خانهای که از نفرات خالی است و آماده برای حمله دزدان میباشد. فکر و بدن خالی هم هدف بسیار عالیای است برای حملات حریف. ولی چنانچه بتوانیم با چشم فکر نگاه کنیم و به مقاصد و اهداف حریف نفوذ کنیم و چیزی فراتر از پدیدههای سطحی ببینیم، در آن صورت قادر خواهیم بود که تمام حرکات و حملههای حریف را به درستی پیشبینی کنیم.
فلسفهی تمرین در کاراتهدو
کاراته نی سنته ناشی – Karate ni Sente Nashi – کاراته با دفاع شروع میشود
این اصل پایه در تمرینات کاراته، تأکید بسیار بر تقویت اراده و کنترل شخص بر رفتار و اعمال خود دارد. نه فقط در کاراته، حتی در زندگی روزمره نیز این کنترل باید محسوس باشد. کاراته بعنوان هنری برای دفاع از خود محسوب میشود و همیشه نیز باید با این دید به این هنر اُکیناوایی نگاه کرد.
هر تمرین عضلانی که همراه با پرش باشد و هنگام اجراء آن رفلکس کشش عضله مورد استفاده قرار گیرد تمرین پلایومتریک خوانده میشود...
● تأثیر تمرینات پلایومتریک بر مهارتهای کاراته کاران
هر تمرین عضلانی که همراه با پرش باشد و هنگام اجراء آن رفلکس کشش عضله مورد استفاده قرار گیرد تمرین پلایومتریک خوانده میشود.
بررسی پیشرفت و بهبود رکوردها، مهارتها، تکنیک ها و تاکتیک های ورزشی در چند دهه گذشته نشانه گسترش و بسط زیربنای علمی و دانش محققین و مربیان ورزش بوده است. یافته های علمی در این زمینه در تنظیم و اجراء برنامه های تمرینی قهرمانان ورزشی نقش مهمی برعهده داشته است.
محقق : مسعود احمدلو
ماواشیگری (لگد دورانی)
مسلماً ماواشیگری یکی از ضربات مشکل و دشواری است که بسیاری از کاراتهکاها آنرا بطور ضعیفی اجرا میکنند، پس:
برای بهبود و ارتقاء سطح کیفی ماواشیگری خود چه باید کرد؟
محقق : مسعود احمدلو
فراگيری تكنيكهای كاراته
يادگیری تكنيكهای كاراته با فراگیری هر موضوع درسی در دوران تحصيل يا هر مهارتی در زندگی، تفاوتی ندارد و مانند بقيّه احتياج به تلاش، توجه، پشتكار، نظم و ترتیب و سازماندهی دارد. يادگيری تكنيكهای كـاراته براساس عملكرد مغز انسان بستگی دارد كه عبارت است از دريافت از طريق حواس، به خاطر سپردن، تجزيه و تحليل كردن، توليد و بازدهی و كنترل كردن.
مقايسه با بچّهای كه قرار است ياد بگيرد چگونه بند كفش خود را ببندد
محقق : مسعود احمدلو
تاثیر تمرینات پلی متریک بر روی کاراته کاران
امروزه در سایه تحقیقات و پیشرفت علم و ارتباطات علمی، کیفیت مهارتهای ورزشی نیز رو به افزایش است، و سطح رقابتهای ورزشی به هم نزدیک شده است در این میان تیمهائی میتوانند نتیجه بهتر از آن خود کنند که به عوامل ظریفتر و مهمتر بیشتر توجه نمایند. یکی از عوامل مهم برای پیشرفت کمی و کیفی هر ورزشکاری به کارگیری شیوه های تمرینی مرتبط با رشته ورزشی و برپایه اصول علمی است.
محقق : مسعود احمدلو
سرعت خود را بالا ببرید
جهت ارتقاء سرعت بایستی مراحل زیر تحت آموزش و تمرین قرار گیرند:
- شروط پایه
- توسعه قدرت انفجاری
- اصلاح مهارت
- بکارگیری مهارت
- تمرینات سرعتی
محقق : مسعود احمدلو
رکود و ایستایی ذهن در تمرینات کیهون
تمرينات کاراته بر سه بخش جسمانی پايه تقسيم بندی میشوند که عبارتند از کيهون، کاتا و کوميته. کسانی که تمرينات کاراته را آغاز میکنند معمولا بعنوان اساس، تمريناتشان را با کيهون آغازمینمايند. کيهون در واقع اجزاء بنيادی تمرينات میباشد که ریشه در ديگر قسمتها دارد. کیهون مانند قلم زدن در نقاشی، حروف در نوشتار و نـُتهای موزون در موسيقی میباشند.
محقق : مسعود احمدلو
آیا مسابقات کومیته W.K.F، نوعی جیو کومیته است یا با آن تفاوت دارد؟
ابهاماتی در مورد اینکه آیا مسابقات کومیته (مبارزه) کنترلی W.K.F (فدراسیون کاراته جهانی) یکی از انواع و زیرشاخه های <جیو کومیته> میباشد، یا باید آنها را در دو گروه کاملا متفاوت از اقسام مبارزه قرار داد، در سبکهای کنترلی W.K.F و انجمنهای وابسته به آنها در ایران به چشم میخورد. بویژه اینکه در سبکهایی از W.K.F مانند: شوتوکان جهانی W.S.K.F، مبارزه هایی به نام <جیو کومیته>، با قوانین خاص و مخصوص به خود وجود دارد. با توسل کامل به منابع معتبر ترجمه شده و مرتبط با این موضوع، به تجزیه و تحلیل مختصر، منطقی و فنی آن خواهیم پرداخت و متوجه میشویم که از نظر فنی و اصولی، کومیته W.K.F در حقیقت یکی از انواع و زیر شاخه های <جیو کومیته> است و آن را نباید جدا و متفاوت از <جیو کومیته> قرار داد.
محقق : مسعود احمدلو
خلاصه ای از یک برنامه کلی تمرین هنرجویان نوجوان کاراته برای مسابقات سطح بالای کاتای انفرادی
1- حداقل سه جلسه 75 تا 90 دقیقه ای تمرین رسمی کیهون و کاتا در باشگاه عمومی کاراته زیر نظر مربی آشنا به کلیه کیهونها، کاتاها، حدود تغییرات مجاز توکویی کاتاهای (کاتاهای آزاد) سبک مربوطه و قوانین بروز مسابقات کاراته پیشنهاد میگردد. ابتدای تمامی این جلسات باید به دوی نرم (جاگینگ)، کششها و نرمشها اجرا گردند. مرحله ی سرد کردن نیز در اتمام کلاسهای کاراته ضروری است.
محقق : مسعود احمدلو
الگوی کلی برنامه غذایی برای مسابقات کاتا
1- مواد هیدروکربنات چون در تأمین گلوکز و بخصوص ATP (آدنوزین تری فسفات) مورد نیاز عضلات نقش بسیار مهمی دارند؛ در ورزشهایی مانند: سبکهای کاراته کنترلی W.K.F (شوتوکان، شیتوریو، گوجوریو و وادوریو) در تقدم هستند. مواد غذایی مانند: ماکارونی، سیب زمینی، نان، برنج و ... دیر سوز هستند؛ در کبد ذخیره شده و منبع مهمی برای تولید ATP در مسابقات بحساب می آیند. مواد هیدروکربنات زود سوز مانند: شیرینیها، خرما، شکلات، عسل، مربا و .... میباشند.
محقق : مسعود احمدلو
تمرینات ایروبیک برای هنرجویان کاراته
ظرفیت هوازی، آمادگی جسمانی، استقامت، پایداری، آمادگی قلبی و گردش خون اصطلاحاتی هستند که برای تشریح عوامل تشکیلدهنده آمادگی جسمانی به کار میروند.
آمادگی جسمانی برای بهبود کارآیی قلب، ششها و دستگاه گردش خون که اکسیژن موجود در هوا را به درون بدن منتقل کرده و به تمام نقاط آن میرساند، بسیار سودمند است.
محقق : مسعود احمدلو
آیا برای تمرین کاراته پیر شدهاید؟
آیا به تازگی سؤال بالا را شنیدهاید؟ شاید نگاهی به آینه انداخته باشید و همین سؤال را از خود پرسیده باشید. خُب، جواب این سؤال یک نه بلند است.
کاراتهکا با افزایش سن بهتر میشود. شاید شما به چابکی یا انعطافپذیری هنرجویان جوانتر نباشید و از آسیبهای که ممکن است در طول تمرینات ببینید زود بهبود نیابید و یا دردهای جدیدی که در سنین جوانی به سرعت از آنها خلاص میشدید شما را اذیت کنند، اما این موارد با در نظر گرفتن مزایای همراه با افزایش سن، موانع بسیار کوچکی هستند. این مزایا عبارتند از: عقل و خرد برای درک بهتر در اجرای تکنیکها، کاتا و تاکتیکهای مبارزه، مشاور هنرجویان جوانتر بودن، کشف خود از درون و ... . اینها همان چیزهایی است که هنرهای رزمی بعد از چهل سالگی راجع به آن بحث میکند؛ سفر به خویشتن، کشف بیکرانی فکر و جسم، شرح شادی درونی و عقل و خرد.
صفحه قبل 1 صفحه بعد